UNDERDOSE - TILT
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
MARTYRION jsou kapelou původem z Kolína nad Rýnem, která s vydáváním nového materiálu příliš nespěchá. Prvotinu „Refugium: Exile“ vydali v jedenáctém roce, a to už pár let na scéně působili. Po pěti letech jí raději vydali znovu, alespoň k tomu přihodili i další album. A po téměř deseti letech pak vypouštějí aktuální nahrávku. Tematicky se vydávají daleko do budoucnosti, kdy lidstvo bylo zničeno apokalypsou. Ono s death metalem se o zelených loukách a vonících lesech ani moc vyjadřovat nejde. Byť název „Gaia Uprising“ ve mně evokuje práce Jamese Lovelocka, které dost možná byly inspirací, ale k textům kapely jsem se zatím nedostal, tak si další odborné pojednání odpustím.
Album má vzrůstající hodnotu. Ani ne tak finančně, tomu ani nerozumím, ale co do zajímavosti materiálu přítomném na nahrávce. První dva kousky jsou víceméně tuctová záležitost. Kapela hraje standardní melodický death s nádechem německé heavymetalové scény. Ale není to tak hrozné, jak ta slova možná znějí. Řekněme vyměklý death, přesto se to dobře poslouchá. Od třetí skladby „Shadow“, kde zazní i hostující ženský element, je však zřejmé, že se kapela snaží více pracovat se strukturou skladeb a nezapadnout do schematičnosti. Při „The Disease“ se hnána kupředu salvou hutných riffů krev v žilách více rozproudí. Následuje krátká mezihra, pomalá skladba „Memories“. Poprvé jsem jí poslouchal v autě a ihned jsem začal šátrat po tlačítku, abych vymáčkl kazetu z autorádia. Natolik je reflex při zvuku namotávané pásky ve mně zafixovaný. Jenže kazety už pár let neposlouchám, co mi umřelo poslední autorádio, které to umělo. Proložit skladbu právě tímto zvukem byl nakonec dobrý tah. „Memories“ vyvolalo vzpomínky, byť poněkud jiné, než autoři zamýšleli.
„The Great Revelation“ je nejvýraznější kompozicí na albu. Má v sobě dobrý nosný motiv, dynamické proměny v tempu i v přechodech mezi agresí a depresivní expresí dystopie. Závěr alba v podobě skladeb „...And Darkness Embraces Us“ a „Maelstrom Of Misery“ odvane atmosféru nahrávky blíže ke hřbitovní zdi a německá melody-death parta se naladí na death-doomovovou ponurost. Hutné zemité riffy, pomalejší rytmus a pocity zmaru. Je to pochopitelně věc vkusu, ale samotný závěr považuji za nejlépe sepsané skladby.
Jak jsem psal výše, druhá půle alba je výrazně lepší. Od „The Great Revelation“ se z průměrného chraptivého tělesa vyšvihnou o úroveň výš. Škoda méně výrazného úvodu. Pokud vás nicméně více baví první rychlejší položky, pak doporučuji se vrátit o album zpět, kde takříkajíc mnohem víc tlačí na pilu a méně se nechávají unášet na melodických linkách.
Německá deathmetalová parta, která se na svém třetím albu pohybuje mezi melodiemi německé heavymetalové scény a ponurou death-doomovou sklíčeností. Zajímavý materiál, který je na poměry death metalu trochu lehčí váha, ale mně osobně to sedne.
6,5 / 10
Marian Freye
- zpěv, kytara
Felix Lüpke
- kytara
Hendrik Franke
- basa
Tobias Parke
- bicí
1. Imminence Of Judgement
2. Being At Nature's Mercy
3. Natural Selection
4. Shadow
5. The Disease
6. Memories
7. The Great Revelation
8. Ignorance Is My Bloss
9. ...And Darkness Embraces Us
10. Maelstrom Of Misery
Gaia Uprising (2025)
Our Dystopia (2016)
A New Beginning (EP) (2013)
The Early Days (EP) (2012)
Refugium: Exile (2011)
Datum vydání: Pátek, 24. ledna 2025
Vydavatel: recordJet
Stopáž: 41:21
Slovenský Seattle nie je Prešov, ale Nitra. Toto je naozaj špičková domáca nahrávka a ak aj neexistuje škatuľka ako dark progressive grunge, tak album TILT ju práve vytvoril.
Jednočlenný projekt Kanaďana Jocelyna Galipeaua už dlouho vzývá raně osmdesátkový heavy metal a v současné vlně zájmu o kovové retro může být jeho nové album zajímavým tipem, pokud ovšem snesete, že umělcův pěvecký výkon dokáže občas mírně zatahat za uši.
Pro mě zásadní objev na slovenské scéně a to nejen v neotřelých nápadech, ale i v přístupu k tvorbě v rámci black a death metalu. Korunováno skvostným zvukem ze studia Pulp. A ano, máme v tu zpoždění v tom objevování. Asi rok.
Má to niekoľko dobrých nápadov, ale celkovo mi tu chýba akákoľvek ambícia. Je to celé uponáhľané, miestami aj dosť blbučké, herci žiadna sláva - skrátka taká spotrebná hororová jednohubka. Za návštevu kina to nestojí. 5/10, možno 6/10.
Naprosto unikátní slovenský projekt tematizující aktuální společenská i politická témata. Hudebně založený na žánrové hravosti kombinující alternativní rock, mathrock, jazzové elementy i postpunk.
Kytarista HIPPOTRAKTOR Sander Rom se svou druhou skupinou prezentuje zvláštní rockovou alternativu s nervózní atmosférou a funky prvky. I tvrdší a melodické polohy se objeví. Možná jen pro omezený okruh posluchačů, neboť to smrdí inspirací Mike Patonem.
Mexická odpověď na AMARANTHE. Je to trochu ostřejší, v základu více do deathu, téměř bez čistého mužského zpěvu a méně chytlavých melodií, ve kterých má zase navrch Mörckova parta. Ale je to dobré.